Vertrekkers onder Zeil: Yndeleau
Wist je dat onze Zeilmakerij De Vries Maritiem is opgericht door een wereldzeiler? Marten Pietersz De Vries vestigde zich in 1823 in Lemmer, nadat hij jaren als zeilmaker aan boord van een windjammer de wereld over zeilde. We hebben nog steeds een grote passie voor wereldzeilers, en helpen deze graag met het beste materiaal en goed advies. Het is dus niet verwonderlijk dat we bekend staan als dé zeilmaker voor vertrekkers! En daarom zetten we regelmatig vertrekkers in de spotlights. Voor deze blog spraken we met de bemanning van zeilboot Yndeleau, een 44 voet Van de Stadt.
Zeilboot Yndeleau en haar bemanning Jurre Witte en Suzanne Legtenberg zijn inmiddels 1,5 jaar onderweg op hun wereldreis. De pandemie zorgt voor de nodige uitdagingen, maar ze zijn nog steeds onderweg. We spraken hen over hun reis en wilden natuurlijk weten: hoe bevallen de zeilen en materialen die ze voor vertrek bij onze zeilmakerij lieten maken?
Even voorstellen: marketing consultants die het roer omgooiden
Jurre en Suzanne woonden en werkten beide in Amsterdam. Ze waren verloofd en spaarden voor hun bruiloft. Toen dat sparen goed ging, vroegen ze zich af of ze dat geld niet konden gebruiken om hun droom waar te maken: de wereld over zeilen. De zoektocht naar hun droomschip begon, en op Marktplaats vonden zij in mei 2018 hun Yndeleau, toen nog Fair Dinkum genaamd. Een intensieve refit periode volgde, waarbij onder andere de gehele zeilvoering werd vernieuwd inclusief nieuwe verstaging en rolreefsystemen.
Waarom gekozen voor Zeilmakerij De Vries Maritiem?
“De Friese nuchterheid, het proactief meedenken in combinatie met jarenlange ervaring met vertrekkers, dat overtuigde ons om bij De Vries Maritiem onze zeilen te bestellen”, vertelt Jurre. Suzanne en Jurre stapten in hun auto en reden naar Lemmer voor een aantal gesprekken over de zeilmaterialen en zeilvoering. Welke zeilen zouden onmisbaar zijn, welke materialen zijn geschikt voor zo’n lange reis, welke snit is het beste, welke rolreefsystemen passen op dit schip. Johan deelt vanuit het wedstrijdzeilen zijn kennis voor een optimale zeil snelheid, in combinatie met zijn jarenlange ervaring met materialen: wat heeft het minste slijtage, wat is het meest vormvast.
Voor welke zeilen hebben jullie gekozen?
De zeilvoering van Yndeleau is simpel en solide: een groot, goed reefbaar grootzeil met 3 riffen. Een grote genua, en een kleine kotterfok, beide op een rolreefsysteem. Jurre en Suzanne hebben ervoor gekozen om geen stormzeil mee te nemen. “Als het heel hard waait, voeren we de kotterfok met eventueel het grootzeil met een derde rif erin. En als we dat niet meer houden, dan halen we het grootzeil helemaal weg en varen we op de kotterfok die we vervolgens ook nog kunnen reven,” aldus Jurre.
Het grootzeil heeft een fluorescerende oranje top, dit draagt veel bij aan de zichtbaarheid. En het ziet er natuurlijk ook gewoon best gaaf uit.
“We hebben geen reserve zeilen mee. We hebben gekozen voor een duurdere en betere kwaliteit van het materiaal Hydranet met dubbel ingestikt dyneema, waarbij het ingeschatte risico op schade en reparatie erg laag is. We zijn heel blij dat we geen enorme zeiltassen aan boord hebben omdat we die ruimte liever gebruiken voor onze kitespullen en voorraden!”
Hoe bevallen de zeilen op jullie wereldreis?
“In de afgelopen 1,5 jaren hebben we bijna 7000 mijl gezeild, en de zeilen zien er nog fantastisch uit. We hebben geen slijtage, en hebben geen reparaties hoeven uit te voeren. Het enige wat de zeilen te ‘lijden’ hebben, is de flinke hoeveelheid stof die hier soms opeens in de lucht zit. Bij Marokko, en ook Martinique, was de lucht soms behoorlijk vervuild door zand. Het grootzeil wordt steeds wat soepeler en valt hierdoor beter op de giek. De rails van het grootzeil smeren we regelmatig, zodat het hijsen soepel gaat. De UV strook is echt een goede keuze geweest, dit geeft heel veel gemak, we hoeven geen hoes om het zeil te trekken bij aankomst. Simpelweg oprollen is voldoende, het zeil wordt beschermd door de UV strook die als laatste wordt weggerold. Tijdens de refit op Curaçao hebben we voor het eerst het grootzeil eraf gehaald. Dit ging heel soepel, de zeillatten uit het grootzeil kregen we er gemakkelijk uit en in,” aldus Suzanne.
“Ik had nog wel graag een tweede genua mee willen nemen. Dan zouden we op onze voorste stag 2 genua’s kunnen varen tijdens onze oceaanoversteek. Dan kun je je grootzeil weghalen, heb je nog wel een goed gebalanceerde boot maar geen risico op een klapgijp” vult Jurre aan. “Maar ja, dan heb je ook weer een extra boom nodig, en een extra bevestiging op de mast. En je gebruikt je tweede genua alleen tijdens de lange passages. De rest van de tijd neemt hij weer veel ruimte in binnen in de boot. Hmm, toch wel de juiste beslissing gemaakt denk ik!”
De zelfontworpen zonnetent: een must in warme gebieden
Onze zeilmakerij kan ook op afstand meedenken en producten leveren. Zo hielpen we Yndeleau met een zonnetent. “Door onze centercockpit met overloop was er geen mogelijkheid voor een vaste bimini. Onderweg merkte we toch dat het zeiltje dat we mee hadden niet goed genoeg gespannen kon worden om met harde wind te kunnen blijven staan. Op afstand ontworpen we een zonnetent die De Vries Maritiem naar Martinique heeft verzonden. Dagelijks genieten we ervan, wat een genot! We zouden echt niet zonder kunnen,” vertelt Jurre.
Tips voor andere vertrekkers?
Tot slot vragen we de Yndeleau-ers naar hun tips en aanbevelingen voor vertrekkers ten aanzien van zeil- en canvasproducten. Daar kwam een mooi lijstje uit naar voren! We zijn benieuwd wat ze in de komende jaren nog bij zullen leren… Dit zijn de tips van Yndeleau voor andere vertrekkers:
- Hoesjes/covers voor de plastic ramen in het dek in verband met het vele UV licht dat deze moeten verduren. Het kan ook wat schelen in de warmte die de boot binnenkomt.
- Hoesjes voor lieren lijkt wellicht een overbodige luxe, maar dat is het niet als je in landen komt waar er veel stof of zand in de lucht zit. Het scheelt een flinke onderhoudsbeurt aan je lieren!
- Zelf lijnen splitsen is een mooie vaardigheid. Gesplitste lijnen kosten vaak veel geld, helemaal in het buitenland. Als je dit zelf kunt, ben je bovendien altijd in staat om de juiste lijnen voor jouw schip te regelen.
- Drinkwater is in Nederland iets waar je nauwelijks bij stilstaat. Hoe verder van huis, des te meer je je bewust wordt van het belang (en de schaarste) van drinkwater. Regenwater opvangen is altijd een goed idee, ongeacht of je het gebruikt als drinkwater, afwaswater of om je boot een keer goed te poetsen. Neem bij het ontwerpen van je bimini ook mee dat je er water mee wilt opvangen. We hebben prachtige ontworpen regenopvangsystemen gezien. Een zeilmaker kan een mooi drinkwatersysteem voor jouw schip ontwerpen.
- Heb je een buiskap of dodger? Dan is een oprolbaar raam aan de voorkant onmisbaar op warme locaties om wat ventilatie in de kuip te hebben.
- Tijdens de Atlantische oversteek ervaarden Jurre en Suzanne hoeveel regen er van achteren de kuip in waait. Zij hadden tijdens deze tocht voor het eerst nonstop rugwind, en dat zorgde voor aardig wat regenwater in de kuip. Een goed passend regenscherm kan hierbij een oplossing zijn, bijvoorbeeld vanaf de buiskap of dodger naar beneden.
- Alles wat plastic is, lijdt flink onder het UV licht in warme landen. Je ziet dat veel zeilers in de Carieb op een gegeven moment een hoes voor hun dinghy laten maken, en ook voor hun buitenboordmotor. Dit kun je goedkoop en goed in Nederland laten doen bij een zeilmaker, dat scheelt je veel gedoe (en geld) tijdens de reis!